Direktlänk till inlägg 12 mars 2016

Orkideé mördare

Av Caroline Nilsson - 12 mars 2016 21:26

Redan när man försöker stava till namnet borde det ringa en varningsklocka... O R K I D 'E... 


Men nääää så är det inte. Orkidé är 2000 talets inne blomma. Den är populär och dom är väldigt vackra.... När den har blommor.

Detta är en av de dyraste inredningsdetaljer jag någonsin skaffat mig. Då tänker ni, är hon snål eller dom kostar typ 150-200. 

Jag kommer till detta.

Men först måste vi reda ut varför alla nu vill ha dessa inne blommor? Det ser ju hur hemtrevligt ut som helst när man kommer hem till någon som har överblommade orkidéer i sina fönster. Det ligger ochså lite hemlig prestige i att ha ett hem fullt med orkidéer ...

För så fort man är hemma hos någon så ska det tjatas om dessa blommor. Man får allt som oftast höra kommentarer som

- Orkidéerna trivs sååååååå bra i denna lägenheten att dom aldrig slutat blomma.

- den här orkidén har jag haft sen Jesus gick i shorts och den skjuter skott så att man nästan får duka när man går förbi...

Så fortsätter det bla bla bla bla......

Har inte jag några orkidéer hemma då? Jo tänka sig för att det har jag, flera stycken faktiskt. Nu kommer vi tillbaka till det är med kostnader. Orkidéer kostar någon hundring i inköp. Men dom lever ju bara i. Genomsnitt en månad och då måste man köpa nya. Och inte har man bara en blomma.. Nää man har flera stycken! Det ligger som sagt en hemlig prestige i det här, så detta kan man inte berätta för någon. Det är ingen som behöver veta att orkidéerna i fönstret inte är samma orkidéer som stod där när dom var där månaden innan.

Men varför blir det så här då?!

Jag har verkligen i smyg försökt att få ett sånt där hemtrevligt hem med vackra orkidéer som alla tycks ha. Jag har googlat,  läst i botanik böcker och tom frågat mormor! Alla säger dom samma sak . Orkidéer ska ha en kapsyl vatten en gång i veckan eller ställas i vattenbad några minuter en gång i veckan. Men det har jag testat. Jag har testat allt!! Mkt vatten, lite vatten, varmt, kallt, sol, ingen sol och allt där emellan. Jag har tom provat om dom trivs bättre i någon speciellt rum. Men det går inte! Dom dör.. Eller Nää... Dom STENDÖR! Och hur jäkla hemtrevligt är det när fönstrens är fulla av krukor men kala pinnar som sticker upp... Dessa får man gömma i sopan så att ingen ser att man är orkidé dödare... Och sedan är det iväg och köpa nya...offer.

Men varför blir det så här då... Dom måste ju liksom ha levat innan jag fått dom, dom kan ju inte bara ha ploppat upp som en vuxen orkidé. Det måste ju typ vart ett frö från början som sen typ blivit en bebis orkidé innan den blir vuxen och säljs till mig och får möta sitt öde inom loppet av e månad. Eller är det så att jag köper gamla orkidéer , typ pensionär orkidéer som bara typ har en månad kvar att leva. Har jag kanske missat att man kan kolla ålder på dom?!?!


Jag har tom. Haft hemliga kodsystem hemma för att jag ska ha koll på när dom fick vatten senast, typ flyttat kylskåpsmagneter på kylen i speciella mönster för att veta vilken dag dom fåttvatten. Kan ju inte ha en lapp hemma där det står att jag ska vattna blommorna på speciella klockslag, kan ju verka lite retarded.....

 

Men ingenting fungerar! Jag hade kunnat göra typ ett majbål om året med bara orkidé pinnar.... Eller stamar eller vad det nu heter....

Och är det verkligen bara jag som inte kan sköta orkidéer? Finns det kanske hemliga 12 stegs möte för såna som jag där man kan få hjälp?


- Hej jag heter Caroline och hela mitt hem består av kala orkidé pinnar...... Snyft snyft.....

- Hej Caroline!



/Carro

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Nilsson - 20 mars 2016 19:20

Hade väl lite på skoj sakt hela året att jag skulle springa Helsingborgs Marathon men handen på hjärtat... Det fanns nog inte så mycket substans till uttalandet. Jag tvångsspringer ju lite gran, är ganska dålig men älskar verkligen duktighetskänslan ...

Av Caroline Nilsson - 18 mars 2016 21:00

Saker och ting går ju uppenbarligen framåt och allt moderniseras. Tid är pengar på alla håll och detta har uppenbarligen flygbolagen anammat... För ca 13 år sedan flög jag ca 10 ggr om året. Då var det tre flygvärdinor som stod ute i gången. En fram,...

Av Caroline Nilsson - 16 mars 2016 21:00

Jobbiga! De följande ca första 10 sättens som följer är också mötes människor/ pendlarplatser. Dvs att främre delen av planet är alltså den lugna delen och är planet inte fullt så är det störst chans att man på denna delen får sitta ensam på sättet...

Av Caroline Nilsson - 16 mars 2016 21:00

En arbetskompis till mig Farbror J är med och jobbar på Gotland ibland, typ 5 gånger om året. Han har själv vart pilot med eget litet flygplan och lär mig allt möjligt om flyg. Vissa saker är nyttig kuriosa och vissa saker ... Hade kanske vart bättre...

Av Caroline Nilsson - 15 mars 2016 21:00

bland så händer det att man inte lyckas komma på planet i tid.. dvs så i tid att man kan välja sin plats. Så hände denna morgon. Jag fick sitta ytterst mot gången sidan om en välklädd man i kavaj som satt vid fönstret. Han var fullt fokuserad på Ip...

Ovido - Quiz & Flashcards