Direktlänk till inlägg 16 mars 2016

If you´r red you´r dead (Från aviator tur och retur)

Av Caroline Nilsson - 16 mars 2016 21:00

En arbetskompis till mig Farbror J är med och jobbar på Gotland ibland, typ 5 gånger om året. Han har själv vart pilot med eget litet flygplan och lär mig allt möjligt om flyg. Vissa saker är nyttig kuriosa och vissa saker ... Hade kanske vart bättre att inte veta....

Han har tex lärt mig att man alltid lyfter och alltid landar i motvind, dvs att planen kör på samma håll på banan... Och... Det är ju bra... Då slipper man ju krocka i alla fall , toppen! Det där med motvinden minns jag inte riktigt varför... Men det hade helt säkert något med luft att göra:-) 

Han har oxå lärt mig att det är inga problem att flyga även om en av motorerna lägger av.. Och.. Det är ju oxå bra... Såvida den andra inte går i sönder vill säga:-( Då har man typ ingen motor kvar.... Och.. Det är ... INTE BRA!

Jag är så fascinerad över hur dessa små "skottkärre- hjul" orkar hela planet, dvs det sk landningsstället. Men undrar ju såklart om man inte kan få punktering eller om dom kanske inte vill fälla ut sig. Det har han oxå lärt mig.. Då får man dumpa bränslet från planet och buklanda, då bör vi inte sitta längst fram i planet... Oki.... Här någonstans kände jag kanske att jag nog kunde tänka mig att sluta fundera på om och ock.. Men Farbror J har lärt mig så mycket mer.

Viktiga knappar i cockpiten har olika lås/ kombinationer för att man inte ska råka trycka på dessa av misstag.. Tex själva avstängningen/tändningen sitter under en någon form av lucka som man måste öppna.... Men! Det har hänt att någon flyg snubbe fick hjärnsläpp och öppnade luckan och vred om mitt under en flygtur...... Och... Det är inte bra! 

Sen är det ju det här med själva landningen.. Nuförtiden så kan väl planen i princip landa sig själva med när Farbror J flög så skulle dom komma i inflygningen så att de bara såg gröna ljus från landningsbanan om man kom fel i inflygningen såg man nämligen bara röda ljus.., och... Det var inte bra... ! För att dom inte skulle glöma detta så fick dom lära sig:

If your red you are dead

... Ok.... Å här sitter jag som en jäkla passagerare och ser inget ljus alls när vi ska landa, eftersom att det är låst till cockpit... Jag vet ens inte hur Kaptenen är. Han kanske har barn som han måste hämta på dagis..

Vi kanske är lite sena.. 

Och är han då noggran med ljusen eller glider han in mot landningsbanan, ser röda ljus och tänker

-Ähh det går nog bra


Hallå! Farbror J vad hade jag för nytta av den infon. Kaptenen kanske är färgblind, fejkade intagningen till utb.

Han kanske bara är en vätte som inte ens ser ut genom fönstret....!


Men jag ska tydligen bara lita på att personerna.. Vet vad dom gör?????!!! Och att dom inte är sena till dagis.....!


Och en sak till... När flygbolag valt att ha sin logga i röda tjocka bokstäver över hela planet. HUR I HELA 

FRIDEN SKA MAN TYCKA DET KÄNNS TRYCKT

 

/Carro

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Nilsson - 20 mars 2016 19:20

Hade väl lite på skoj sakt hela året att jag skulle springa Helsingborgs Marathon men handen på hjärtat... Det fanns nog inte så mycket substans till uttalandet. Jag tvångsspringer ju lite gran, är ganska dålig men älskar verkligen duktighetskänslan ...

Av Caroline Nilsson - 18 mars 2016 21:00

Saker och ting går ju uppenbarligen framåt och allt moderniseras. Tid är pengar på alla håll och detta har uppenbarligen flygbolagen anammat... För ca 13 år sedan flög jag ca 10 ggr om året. Då var det tre flygvärdinor som stod ute i gången. En fram,...

Av Caroline Nilsson - 16 mars 2016 21:00

Jobbiga! De följande ca första 10 sättens som följer är också mötes människor/ pendlarplatser. Dvs att främre delen av planet är alltså den lugna delen och är planet inte fullt så är det störst chans att man på denna delen får sitta ensam på sättet...

Av Caroline Nilsson - 15 mars 2016 21:00

bland så händer det att man inte lyckas komma på planet i tid.. dvs så i tid att man kan välja sin plats. Så hände denna morgon. Jag fick sitta ytterst mot gången sidan om en välklädd man i kavaj som satt vid fönstret. Han var fullt fokuserad på Ip...

Av Caroline Nilsson - 14 mars 2016 21:00

Kaptenen/Styrman kommunicerar med flygvärdinorna genom att prata i all anropet eller i telefon. Och när man precis håller på och borda så säger någon från cockpit massa siffror så att värdinnorna kan räkna att ingen gått vilse på flygplatsen.. Då s...

Ovido - Quiz & Flashcards