Alla inlägg den 16 mars 2016

Av Caroline Nilsson - 16 mars 2016 21:00

Jobbiga! De följande ca första 10 sättens som följer är också mötes människor/ pendlarplatser. Dvs att främre delen av planet är alltså den lugna delen och är planet inte fullt så är det störst chans att man på denna delen får sitta ensam på sättet/dubbelsätte förstås.... OM inte det är så att när planet börjar fylla på stoppar dom folk att gå fram eftersom att de försöker fördela vikten så att det är flest folk bak, när alla har satt sig så kommer det en ensam förälder med en unge dom måste ha sidan om sig på planet... Då är det kört för då kommer dom till främre delen av planet eftersom att dom sparade lediga platser där..... För övrigt så borde man kanske överväga att checka in barn som bagage! Fi jäklar vad dom kan få en på dåligt humör.. Skriker, stönar, snorar och model äldre.. Dom tjatar, dom tjatar någon så alldeles förskräckligt så att mammaorna ska nog tacka sin lyckliga stjärna att planen byggdes med icke öppningsbara fönster!!! I mitten av planet, dvs vid vingarna/motorerna hamnar folk med möjligtvis något lägre intiligens... Det är nämligen här det låter som mest... Och skulle propellern lossna så är det typ här den kommer att slaisa benen av folk... Ja det händer kanske inte men bara tanken på att få benen avskurna av en skenande propeller gör att man inte vill sitta här.. Vid nödutgångarna hamnar ofta folk som är lite flygrädda, jag vet inte riktigt hur dom tänker.. Dom verkar tänka att det bara är att hoppa av om det nu skulle gå åt fanders.... Jag är tyvärr övertygad om att det inte är så lätt...

I backre delen av planet hittar vi stressande folk som har brottom, dom springer sist på planet och springer av planet först. Dessa människor sitter alltid och läser viktiga dokument, jobbar med sina lapptopps och har oftast ett lite större handbagage då dom som sagt är stressade. Det är ofta lite jobbigt att sitta sidan om dessa människor då de breder ut sig med alla sina saker och inte helt ovanligt så svettas dom!!Här bak hamnar ochså familjer. Eftersom att familjer oftast reser tillsammans när de ska på semester etc. så stänger dom liksom av hjärnan och därför hamnar de här på utspridda platser vilket innebär att de sitter och skriker till varandra, skickar saker så som nappflaskor, blöjer etc. Deras barn sitter ofta och bråkar med varandra och inte helt ovanligt att dom har någon form av kapplöpning i gångarna.. Får man lov att fälla andras barn?:-) Den sista gruppen som hamnar här är ovanliga flygresenärer. Förutom att detta är den stökiga delen av planet så finns det fler negativa sidor med det. Om man tex har tänkt sig att äta något på planet så tar det inte bara långt tid innan matvagnen kommer det mesta att vara slut när den kommer hit.

Så vart ska man då sitta? Man ska sitta typ 3-5 raden framifrån för att:

1. det är lugn

2. du kan handla mat om du vill

3. du störs inte av motorerna

4. du slipper oftast barn

5. du kan sitta i lugn och ro när alla andra stökar med handbagage och grejor

etc. etc. etc

 

om.....! det inte är så att man bordar planet i framänden istället och bak, då är allt tvärtom:-)

 

Ni ser det är minsan inte bara att hoppa på ett plan. Man måste ha en strategi. Min strategi är som ni märker väldigt noga genomtänkt;-)))

 

/Carro

Av Caroline Nilsson - 16 mars 2016 21:00

En arbetskompis till mig Farbror J är med och jobbar på Gotland ibland, typ 5 gånger om året. Han har själv vart pilot med eget litet flygplan och lär mig allt möjligt om flyg. Vissa saker är nyttig kuriosa och vissa saker ... Hade kanske vart bättre att inte veta....

Han har tex lärt mig att man alltid lyfter och alltid landar i motvind, dvs att planen kör på samma håll på banan... Och... Det är ju bra... Då slipper man ju krocka i alla fall , toppen! Det där med motvinden minns jag inte riktigt varför... Men det hade helt säkert något med luft att göra:-) 

Han har oxå lärt mig att det är inga problem att flyga även om en av motorerna lägger av.. Och.. Det är ju oxå bra... Såvida den andra inte går i sönder vill säga:-( Då har man typ ingen motor kvar.... Och.. Det är ... INTE BRA!

Jag är så fascinerad över hur dessa små "skottkärre- hjul" orkar hela planet, dvs det sk landningsstället. Men undrar ju såklart om man inte kan få punktering eller om dom kanske inte vill fälla ut sig. Det har han oxå lärt mig.. Då får man dumpa bränslet från planet och buklanda, då bör vi inte sitta längst fram i planet... Oki.... Här någonstans kände jag kanske att jag nog kunde tänka mig att sluta fundera på om och ock.. Men Farbror J har lärt mig så mycket mer.

Viktiga knappar i cockpiten har olika lås/ kombinationer för att man inte ska råka trycka på dessa av misstag.. Tex själva avstängningen/tändningen sitter under en någon form av lucka som man måste öppna.... Men! Det har hänt att någon flyg snubbe fick hjärnsläpp och öppnade luckan och vred om mitt under en flygtur...... Och... Det är inte bra! 

Sen är det ju det här med själva landningen.. Nuförtiden så kan väl planen i princip landa sig själva med när Farbror J flög så skulle dom komma i inflygningen så att de bara såg gröna ljus från landningsbanan om man kom fel i inflygningen såg man nämligen bara röda ljus.., och... Det var inte bra... ! För att dom inte skulle glöma detta så fick dom lära sig:

If your red you are dead

... Ok.... Å här sitter jag som en jäkla passagerare och ser inget ljus alls när vi ska landa, eftersom att det är låst till cockpit... Jag vet ens inte hur Kaptenen är. Han kanske har barn som han måste hämta på dagis..

Vi kanske är lite sena.. 

Och är han då noggran med ljusen eller glider han in mot landningsbanan, ser röda ljus och tänker

-Ähh det går nog bra


Hallå! Farbror J vad hade jag för nytta av den infon. Kaptenen kanske är färgblind, fejkade intagningen till utb.

Han kanske bara är en vätte som inte ens ser ut genom fönstret....!


Men jag ska tydligen bara lita på att personerna.. Vet vad dom gör?????!!! Och att dom inte är sena till dagis.....!


Och en sak till... När flygbolag valt att ha sin logga i röda tjocka bokstäver över hela planet. HUR I HELA 

FRIDEN SKA MAN TYCKA DET KÄNNS TRYCKT

 

/Carro

Ovido - Quiz & Flashcards