Direktlänk till inlägg 12 mars 2016

Vraket och jag

Av Caroline Nilsson - 12 mars 2016 21:35

Jag skulle ta mig till gotland och hämta ett lass med saker. Eftersom att jag inte själv fick bestämma vart bilen skulle hyras så blev jag skickad till ett ställe som heter rent a wreck…. det var nämligen lite billigare att hyra här…. I know why…


När jag kom dit så kändes det som jag kommit rakt in i peter pan filmen och hamnat i neverlands hörna med the lost boys…. ja ni fattar nog vad jag menar.. Det var en upplevelse bara det kan jag säga…!!!


Nåväl jag gick ut tillsammans med en av the lost boys för att han skulle visa bilen, en skåpbil model större.

Han börjar med att fråga:


- behöver ni använda sidodörren?

-Ja jo det är väl bra svarade jag.

- de går inte svarade han. Vi har svetsat igen dörren för att vi väntar på en balk som är beställd…


OK…. tänkte jag för mig själv, dumt att fråga då kanske, hade det kanske bara vart bättre om man då informerade om hur läget är.


Han visade hur bilen skulle låsas.


- Du trycker först på låsknappen en gång och då låser den sig och sedan låser upp sig igen.. sedan trycker du en gång till och då låser den sig..

-ok…

Ja vad ska man säga. När jag tryckte på låsknappen gav den ifrån sig ett rosslande ljud, när jag tryckte igen gav den ifrån sig ett nytt rosslande ljud blev tyst och sedan kom ytterligare ett rosslande ljud..

Jag började få svårt att hålla mig för skratt..


- Alltså det ser ut som att bakdörren inte är stängd men det är den.

- Ok sa jag och sneglade på dörren som klippare rejält.


Så var det dags för de lost boy att visa hur bilen kördes. Han startade bilen och bad mig hoppa upp vid ratten, och det var ju absolut inte för att han skulle få sträcka sig över mig over and over igen för att visa hur man "växlade"……. INTE ALLS!


I alla fall nu börjar det bli lite marigt. De lost boy säger.


- Det är en automat men man kör som en manuell.

o..k tänkte jag för mig själv..Är det jag som är dum eller är det han, väntade tyst på att han skulle förklara och sneglade sålänge ner mot golvet och där fanns två pedaler (automat enligt mig), sneglade på växelspaken där det fanns A N R + - ( automat enligt mig) Men de kom ingen förklaring så jag svarade.

- Man kör som en automat då då?

- Nää det är en automat men du kör som en manuell.

Men guud tänkte jag, vad är de lost boys problem… hur ska vi reda ut det här…

ok plan B får väl spela dum blondin då annars reder vi aldrig ut detta…

- Sätter jag den i N när jag kör då och sedan växlar eller vad?

- Njää du sätter den i A när du kör och N när du parkerar.

- Ok och så kan jag växla i backe eller så om jag behöver då?

-Njä du behöver nog inte växla….

Men herregud tänkte jag för mig själv han är verkligen helt lost…


Jajaja tack och hej. Vraket och jag gav oss iväg..


När så lilla vraket växlade.. hahaha ja det var som en dålig förlossning, den var inte tyst och det kändes verkligen som att man tappade någonting. Mitt resesällskap som är skotträdd höll på att göra i byxan var gång kan jag säga.

Han glömde så dessutom att nämna för att dörren faktiskt ska stänga sig så får man slå igen den en 4-5 ggr..


Vi begav oss iväg och vi hann inte långt på motorvägen förrän fönsterna höll på att imma igen, å jag fick verkligen inte fläkten att funka.

Av motorvägen och opererade fläktarna och fick vänta en sisådär 20 min innan fönsterna så gick att se ut igenom igen.


Väl på motorvägen inser jag att backspeglen liksom vänt sig ( gick inte att styra med elspakar) och jag ser ingenting..


ÅÅÅ av motorvägen igen, ut och vände rätt spegeln. Sedan fortsatte så vår resa. Det började regna men det gick inte att sätta på vindrutetorkarna så att de körde intervaller… nä den körde en gång. Så jag fick sitta och puta på spaken igen och igen och igen..

Jag hade på skoj sagt till Lunkan när jag berättade om vraket att det inte skulle förrvåna mig om jag fick ratten i handen…


När jag sitter där och kör mil efter mil och börjar få tråkigt så börjar man ju pilla rundor på allt och hello.. hela locket på ratten var löst.. Jag döööör tänkte jag!!! Skrattade för mig själv:-)


Väl framme  i oskarshamn skulle vi köra på båten.. Å guud vad jag skämdes, alla tittade på vraket och då ska vi inte tala om hur det ekar på bildäck när jag först försökte stänga dörren en sisådär 4-5 gånger… hårt. För att sedan låsa den! Då just då ångrar jag att jag inte själv bet. mellanskillnaden! Å för att salta lite i mina sår blir vi parkerade bakom ett släpp på båten med texten.. Med still finess och elegans… hahahaha kul!


Nåväl.. värre en sällskaps resan är väl summan av kardemumman.. Men jaja man ska väl inte dö utan att ha kört ett vrak. Men … det innebär inte att hämnden är ljuv. Ingen nämd och ingen glömd men hämnden mina vänner kommer att bli ljuv:-)… i alla fall för mig...





Tur att the lost boy inte förklarade vad klistermärket med en överstruken räv som satt på instrumentbräddan betydde……. hahahaha:-)



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Nilsson - 20 mars 2016 19:20

Hade väl lite på skoj sakt hela året att jag skulle springa Helsingborgs Marathon men handen på hjärtat... Det fanns nog inte så mycket substans till uttalandet. Jag tvångsspringer ju lite gran, är ganska dålig men älskar verkligen duktighetskänslan ...

Av Caroline Nilsson - 18 mars 2016 21:00

Saker och ting går ju uppenbarligen framåt och allt moderniseras. Tid är pengar på alla håll och detta har uppenbarligen flygbolagen anammat... För ca 13 år sedan flög jag ca 10 ggr om året. Då var det tre flygvärdinor som stod ute i gången. En fram,...

Av Caroline Nilsson - 16 mars 2016 21:00

Jobbiga! De följande ca första 10 sättens som följer är också mötes människor/ pendlarplatser. Dvs att främre delen av planet är alltså den lugna delen och är planet inte fullt så är det störst chans att man på denna delen får sitta ensam på sättet...

Av Caroline Nilsson - 16 mars 2016 21:00

En arbetskompis till mig Farbror J är med och jobbar på Gotland ibland, typ 5 gånger om året. Han har själv vart pilot med eget litet flygplan och lär mig allt möjligt om flyg. Vissa saker är nyttig kuriosa och vissa saker ... Hade kanske vart bättre...

Av Caroline Nilsson - 15 mars 2016 21:00

bland så händer det att man inte lyckas komma på planet i tid.. dvs så i tid att man kan välja sin plats. Så hände denna morgon. Jag fick sitta ytterst mot gången sidan om en välklädd man i kavaj som satt vid fönstret. Han var fullt fokuserad på Ip...

Ovido - Quiz & Flashcards