Direktlänk till inlägg 11 mars 2016

Nuuu Dåååååååå?

Av Caroline Nilsson - 11 mars 2016 22:26

Jag lyckas då alltid krångla till det, denna gången i ett parkeringshus. Jag hade vart på barnsjukhuset i Lund och hälsat på min systerdotter och hade parkerat min bil i parkeringshuset Ovalen. Snabbt och smidigt. Man får en incheckningsbiljett när man kör in och checkar sedan ut i en maskin innan man kör ner och ut genom bomen. 

Jag fick gå ut bakvägen genom barnsjukhuset eftersom att kl var mycket och huvudentrén nu var stängd. Ut till Parkeringshuset och  skulle nu bet. min parkeringsplats. Men nu uppstod problem nr 1. Det var fel på kortläsaren och jag hade inga kontanter på mig än mindre mynt. Försökte ringa upp till min syster på avdelningen men hon hade givetvis sin telefon avstängd. Jag hittade ett nr till Qpark på betal apparaten men när man ringde dit så tyckte de att det var mitt problem att fixa kontanter.... Suck!

Ut till entrén barnsjukhuset å nu var det bara att vänta på någon som gick ut så jag kunde komma in.... Vänta vänta vänta ...... 25 minuter senare händer det. Några gick ut och jag kunde smita in.. Hua vad kallt det var! Väl inne gällde det bara att hitta rätt avd...igen. Det gjorde jag, väl uppe på avdelningen möte jag min syster i korridoren.

-Nämen är du tillbaka utbrast hon.

-Tillbaka?!! Nää inte direkt, jag förklarade läget.

Hon skrattade och sa att hon hade 2 kronor löst. Great nu skulle jag bara jaga 42 kronor till!

Min syster hjälpte mig att fråga alla syrorna om dom möjligtvis hade mynt... Slutligen 20 minuter senare, hade jag nu 44 kr så att jag kunde lösa ut bilen!

Puss och kram och tillbaka till parkeringshuset.

Väl vid automaten stod en man i 45-50 års åldern, fräsch och vältalig ( möjligtvis en läkare som slutat för dagen) Vi pratade lite och han bråkade med maskinen och jag berättade om mitt öde med mynten och han skrattade och förvissade sig om att det löst sig och tog hissen därifrån.

Men nu händer det......... När han åkt iväg i hissen kommer hans betalda biljett ut ur maskinen. Å nej! Han glömde sin biljett! Jag får panik och trycker på hissen men givetvis kommer den tillbaka tom! Jag lyssnar i trapphuset och försöker lyssna var han tog vägen men det är precis omöjligt att lista ut vart han tog vägen!

Och då.... Det kryper fram två stora rävar bakom mina öron och säger eftersom att han är spårlöst försvunnen så kan ju jag använda hans biljett för att komma ut ur parkeringshuset. nåväl jag bestämmer mig för att gå till min bil och möter jag han på vägen så ger jag honom biljetten annars tar jag den själv, jag kan ju inte slänga den heller:-)

Jag möter inte manen på väg till min bil, så jag lägger ner mynten i fickan och kör mot bommen med manens 

biljett. Lite nervöst är det allt. Jaja tänker jag självsäkert, så är det.

Som i ett trollslag precis när jag står vid bommen och ska sträcka fram biljetten..... Kommer manen springandes ut ur en dör mot min bil. I panik trycker jag min stulna biljett under benet och känner hur pulsen skenar!

Han står nu utanför min bil:

-jag måste ha glömt biljetten i maskinen, du såg inte den frågar den trevliga manen

- Nääääääääääääääääää där var ingen biljett ljuger jag fram med en skenande hög puls och ett framkrypande dåligt samvete.

- Märkligt svarar manen. Inte märkligt alls tänker jag, den ligger ju under mitt ben som jag för säkerhetsskull trycker extra mot sätet..........

Han ställer sig två meter bort och börjar rota i sin väska. Och där sitter jag med fickan full av mynt som det tog mig 40 min att skaffa, en snodd biljett jag inte kan använda för att ägaren står utanför min bil.... Och en bil som jag behöver få förbi den aggressivt gult lysande bommen!!!!

Nu dååååååååååååå?!

På den gula boxen man stoppar in biljetten står det, ring detta nr vid problem... Ja hade jag nå val?

1. Jag kan ju inte säga till manen att du förresten här är ju din biljett.. Under mitt ben! Måste ha blåst hit eller nåt..

2. Använda den snodda biljetten när manen står utanför och rotar i sin väska

3. Komma på när jag väl står vid bommen att oj jag hade visst ingen biljett, jag får backa tillbaka och gå och lägga i mynten i apparaten...

4. Försvinna i ett stort hål som uppenbarar sig i marken..

Nää det fanns bara ett alternativ.. Jag låtsade som ingenting och ringde nr som stod på boxen och sa att apparaten ej tog kort, jag hade inga kontanter och ville komma hem

-Tanten på andra sidan sa att mot en straffavgift på 150 kr så kunde hon släppa ut mig......

Suuuuuuuuuuuuuuck! 

Jag har fickan full av mynt.... En biljett bet och klar under mitt ben.... Och jag hör mig själv säga:

-Ja tack det hade varit jätte snällt!

OKEY........ Löser ut min bil, mannen går tillbax in i trapphuset, jag rullar ut ur parkeringshuset med ett så sjukt dåligt samvete att jag känner mig som en grovt kriminell människa. Svettiga händer, kramp i benet, fickan full med mynt, en snodd biljett och 1,5 h försenad OCH en trevlig man lämnar jag kvar efter mig som 

inte kan få ut sin bil........

Hur i hela friden tänkte jag där egentligen!!! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Nilsson - 20 mars 2016 19:20

Hade väl lite på skoj sakt hela året att jag skulle springa Helsingborgs Marathon men handen på hjärtat... Det fanns nog inte så mycket substans till uttalandet. Jag tvångsspringer ju lite gran, är ganska dålig men älskar verkligen duktighetskänslan ...

Av Caroline Nilsson - 18 mars 2016 21:00

Saker och ting går ju uppenbarligen framåt och allt moderniseras. Tid är pengar på alla håll och detta har uppenbarligen flygbolagen anammat... För ca 13 år sedan flög jag ca 10 ggr om året. Då var det tre flygvärdinor som stod ute i gången. En fram,...

Av Caroline Nilsson - 16 mars 2016 21:00

Jobbiga! De följande ca första 10 sättens som följer är också mötes människor/ pendlarplatser. Dvs att främre delen av planet är alltså den lugna delen och är planet inte fullt så är det störst chans att man på denna delen får sitta ensam på sättet...

Av Caroline Nilsson - 16 mars 2016 21:00

En arbetskompis till mig Farbror J är med och jobbar på Gotland ibland, typ 5 gånger om året. Han har själv vart pilot med eget litet flygplan och lär mig allt möjligt om flyg. Vissa saker är nyttig kuriosa och vissa saker ... Hade kanske vart bättre...

Av Caroline Nilsson - 15 mars 2016 21:00

bland så händer det att man inte lyckas komma på planet i tid.. dvs så i tid att man kan välja sin plats. Så hände denna morgon. Jag fick sitta ytterst mot gången sidan om en välklädd man i kavaj som satt vid fönstret. Han var fullt fokuserad på Ip...

Ovido - Quiz & Flashcards